Nadat Nadia van de kunstacademie in ‘s-Hertogenbosch kwam heeft ze meerdere ateliers gehad in de binnenstad. Toen het tijd werd voor een grotere werkplek, is ze in Waalwijk terecht gekomen. Hier heeft ze 6 jaar gezeten, en uiteindelijk wilde ze samen met haar echtgenoot een pand delen. Dit pand is het atelier in Sprang-Capelle geworden.
Wie Nadia kent zal het in eerste instantie misschien verbazen dat ze voor de funeraire sector heeft gekozen, maar voor Nadia is deze keuze heel logisch.
“Ik ga niet over de dood, ik ga juist over het leven. Ik wil met de familie van nabestaanden hun verdriet tastbaar maken. Een Portret urn is een laatste cadeau waar ik met de familie samen aan werk.”
De familie bij het proces betrekken is voor Nadia erg belangrijk. In eerste instantie omdat het een delicaat onderwerp is, maar ook omdat ze via de Portret urn een stukje rouwproces wil meegeven. Mensen moeten door fotoalbums gaan om de juiste foto’s te vinden. Nadia maakt daar countourschetsen van, maar uiteindelijk bepaalt de familie welke schets het beste de essentie van de overledene uitstraalt.
Als kunstenaar wil je graag voor iedereen een uniek en persoonlijk beeld maken en dat geldt zeer zeker ook voor een grafmonument; iedereen heeft recht op een eigen ontwerp. Persoonlijke verhalen van familie, geliefden en vrienden vormen de aanleiding voor het persoonlijke monument. Vaak prachtige werken waar ook de familie troost uit haalt. Echter hangt hier ook een prijskaartje aan en is dit niet voor iedereen te bekostigen.
Dit vind ik jammer en eigenlijk ook niet kunnen; als je van jezelf vindt dat je zo creatief bent ben je eigenlijk ook verplicht om iets te creëren wat voor mensen financieel bereikbaar is en toch uniek. Het is voor mijzelf onvoldoende om een standaard urn te maken voor meneer A in het blauw en mevrouw B in het geel of groen. Dat zegt te weinig over de persoon.
Ook wou ik graag iets doen met het idee van niet meer tastbaar zijn maar wel aanwezig. Vanuit deze gedachte is het idee van schaduw gebruiken ontstaan.
Je bepaalt zelf het moment waarop je het wel wilt zien. Schijn er een lichtje op en de contouren worden zichtbaar.
Andere mensen die in je huis komen zullen niet gelijk zien wat het is en zullen hier ook geen urn in herkennen.
Een Portret urn maakt Nadia niet alleen. Ze werkt met een heel team. Tijdens de Corona-periode kwam ze er achter dat haar stagiaires behoefte hadden aan socialisering en persoonlijk contact. Ze zette, samen met haar echtgenoot Jurgen, Lumiejére op; een ontwikkelingsgerichte dagbesteding. Een aantal jongeren van Lumiejére zijn haar steun en toeverlaat tijdens het gehele proces.
Meer weten over Lumiejére?
Klik hier!